Crowdsourcing en Viral Equity

Twee weken terug werd ik er door Femke op gewezen: crowdsourcing. een aardig artikel over een heel interessant fenomeen. vandaag kwam ik er aan toe om er eens verder naar te kijken en ontdekte ik een moeizaam klinkende defintie op Wikipedia:

“Crowdsourcing” is a term coined by Wired magazine writer Jeff Howe and editor Mark Robinson in June 2006. It describes a business model akin to outsourcing, but relying sometimes upon unpaid or low-paid amateurs who use their spare time to create content, solve problems, or even do corporate R&D. Other times is based over the set of ideas and habilities than only can be found in a crowd.”

Doorklikkend op de zoekresultaten vond ik het weblog van Jeff Howe zelf. Daar rond lezende, werd al snel duidelijk dat er nog flink gediscussieerd kan worden over wat crowdsourcing nou eigenlijk precies inhoudt. Ik denk dat het niet alleen maar is dat je je eigen t-shirt kunt ontwerpen en vervolgens een deel van de verkoop krijgt (www.threadless.com is een voorbeeld hiervan, en in ons eigen land bijvoorbeeld www.buutvrij.com). Er is meer mee te doen.
En een dag later mailde Femke me een artikel uit Trouw, over Brewtopia. En dat was een voorbeeld van crowd sourcing dat me echt aansprak. Klanten die een bijdrage leverden aan de productontwikkeling en -verkoop, kregen een aandeel in het bedrijf. Brewtopia noemt dat “viral equity”. Erg cool. Dat moet op heel veel manieren waardevol aan het werk te zetten zijn…текстысео оптимизация сайта